تحصیل در دانشگاههای ایتالیا


ایتالیا بیش از ۳۰۱ هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد. طبیعت زیبا، بناهای تاریخی بی‌شمار، آب‌وهوای خوب و مردم خون‌گرم، هر سال نزدیک به ۶۰ میلیون گردشگر را جذب ایتالیا می‌کند. این کشور یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر، تحصیل در دانشگاههای ایتالیا به دلیل امکان استفاده از بورسیه تحصیلی، در میان دانشجویان ایرانی نیز طرفداران بسیاری دارد.

در این مقاله به مزایای تحصیل درایتالیا، تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا، بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا، هزینه تحصیل در ایتالیا (شامل شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی دانشجویی)، بهترین دانشگاه‌های ایتالیا و ویزای تحصیلی ایتالیا خواهیم پرداخت.

تحصیل در دانشگاههای ایتالیا

مزایای تحصیل در دانشگاههای ایتالیا

دانشجویان بین‌المللی بسیاری ایتالیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در ادامه به برخی از دلایلی که دانشجویان را به انتخاب ایتالیا ترغیب می‌کنند، می‌پردازیم:

۱- دانشگاه‌های بین‌المللی با محیطی مناسب برای دانشجویان

یکی از دلایل تمایل دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در ایتالیا، قدمت و اعتبار دانشگاه های ایتالیا است. همچنین فضای چندملیتی دانشگاه‌های این کشور به همراه شعبه‌های زیاد دانشگاه‌های بین المللی در ایتالیا، شرایط را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی آسان کرده است. دانشگاه بولونیا؛ قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، منشاء نظام آموزش عالی غرب محسوب می‌شود. همچنین بولونیا یکی از برترین شهرهای اروپا از نظر تعداد دانشجویان اراسموس (برنامه جابجایی دانشجو در اروپا) به شمار می‌رود.

۲- هزینه پایین تحصیل در ایتالیا

ایتالیا از مقرون به‌صرفه‌ترین کشورهای اروپایی از نظر هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سالانه بین ۴۰۰۰-۸۰۰ یورو و برای مقطع دکتری تقریباً رایگان است. به عنوان مثال شهریه دانشگاهی چون ساپینزا رم سالانه ۱۰۰۰ یورو است.

همچنین با گرفتن بورسیه استانی ایتالیا، علاوه بر تحصیل تقریباً رایگان، مبلغی را نیز به عنوان کمک‌هزینه دریافت خواهد کرد.

۳- امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا

در ایتالیا شما می‌توانید دوره مناسب در رشته تحصیلی تان را به زبان انگلیسی پیدا کنید.

محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا عبارتند از:

  • معماری
  • طراحی، مد و دیگر رشته‌های هنری
  • مهندسی عمران، مکانیک، برق، کامپیوتر، صنایع و دیگر رشته‌های مهندسی
  • پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های پیراپزشکی
  • حقوق و روابط بین الملل
  • MBA و دیگر رشته‌های مدیریتی (مالی، بازاریابی، گردشگری، سلامت و…)
  • ریاضی و علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی و دیگر رشته‌های علوم پایه
  • کشاورزی و منابع طبیعی

۴- امکان انجام کار دانشجویی

یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا، امکان انجام ۲۰ ساعت کار در هفته حین تحصیل است. به این ترتیب اگر حداقل دستمزد را ۱۰ یورو در ساعت در نظر بگیریم، امکان کسب درآمد تا ۸۰۰ یورو در ماه برای دانشجویان وجود دارد. دانشجویان در زمینه‌هایی مانند دستیاری تدریس، دستیاری پژوهشی، فریلنسر ، آموزش انگلیسی، کار در داخل دانشگاه (کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین‌المللی و…)، راهنمای گردشگری (هر سال گردشگران بسیاری وارد ایتالیا می‌شوند)، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ وهتل‌ها در ایتالیا فعالیت می‌کنند.

۵- امکان سفر به تمام کشورهای حوزه شنگن

با دریافت ویزای ایتالیا می‌توانید در حین تحصیل و در تعطیلات به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید و تجربه اروپاگردی را نیز در کنار تحصیل داشته باشید.

۶- شرایط پذیرش و تحصیل آسان

امکان دریافت پذیرش اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان، بدون شرط معدل، بدون گذراندن آزمون ورودی، بدون محدودیت سنی و حتی با داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجادشده پس از آخرین مدرک تحصیلی) وجود دارد.

سوالی در رابطه با خدمات دارید؟

به سادگی درخواست مشاوره دهید، تمام سوالات پاسخ داده میشوند!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *