معادلسازی مدارک

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه (دنکلیک)

برای استفاده از مدارک تحصیلی خود در کشور ترکیه ، ممکن است نیاز به اقدامات مختلفی باشد. این اقدامات شامل ترجمه ی مدارک تحصیلی به ترکی توسط دارالترجمه های رسمی تحت نظارت و همچنین سپس معادل سازی آنهاست. 
عمل معادل سازی مدارک به سیستم آموزشی کشور ترکیه مربوط می شود و معمولا توسط دو نهاد یعنی سازمان آموزش عالی ترکیه و سازمان آموزش و پرورش ترکیه انجام می گیرد. برای معادل سازی مدارک دوره ابتدایی تا دبیرستان باید به سارمان آموزش و پرورش ترکیه مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید؛ در صورتی که می خواهید برای تطبیق مدارک دانشگاهی اقدام نمائید، لازم است به سازمان آموزش عالی ترکیه مراجعه کرده و عمل معادل سازی را انجام دهید. عمل معادل سازی مدارک یا همان دنکلیک، پروسه نسبتا زمان بری دارد و نیازمند این است که با پروسه کاری آن آشنا باشید.

معادلسازی مدارک در ترکیه

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه برای چه کسانی مورد نیاز است؟

1

دانشجویان بین المللی

اگر شما به عنوان یک دانشجو بین المللی قصد ورود به یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در ترکیه را دارید، ممکن است نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی خود داشته باشید. این اقدام معمولا برای تایید و اعتبار سنجی مدارک تحصیلی شما در سطح تحصیلات مورد نیاز توسط دانشگاه یا موسسه مورد نظر است.

2

افرادی که قصد ادامه تحصیلات عالی و اشتغال در ترکیه دارند

اگر شما به عنوان یک فارغ التحصیل قصد ادامه تحصیلات تخصصی دارید و یا قصد اشتغال در ترکیه را دارید، ممکن است نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی خود داشته باشید. این اقدام برای تایید و اعتبار سنجی مدارک تحصیلی شما در سطح تحصیلات و تخصص مورد نظر است. ( برای اطمینان از نیازمندی های خاص معادل سازی مدارک در ترکیه، بهتر است با دانشگاه یا موسسه ای که قصد ورود به آنرا دارید، تماس حاصل کرده و جزئیات مورد نیاز را بگیرید.)

مدت زمان دنکلیک مدارک تحصیلی چقدر است؟

عمل معادل سازی مدارک تحصیلی یا همان دنکلیک، امر تقریبا زمان بری است و طول می کشد تا این مدارک به تائید مراجع برسد و تطبیق داده شود. اما می توان گفت برای کسانی که در رشته پزشکی درس می خوانند و می خواهند مدارک خود را در ترکیه معادل سازی کنند، این پروسه حدودا یک سال به طول می انجامد و باید گفت که واقعا زمان زیادی است!

برای سایر رشته های تحصیلی مانند  مهندسی و حقوق، این پروسه نسبتا کوتاه تر است و دانشجویان این رشته ها سریع تر می توانند به مدارک معادل سازی شده شان دست یابند؛ پروسه تطبیق مدارک این رشته ها معمولا بین 3 تا 6 ماه طول میکشد که می توان گفت زمان مناسبی است. به طور کلی نمی توان زمان دقیقی برای امر دنکلیک مشخص کرد؛ زیرا ممکن است با توجه به شرایط مختلف و البته شرایط عمومی کشور ترکیه، این زمان کم یا زیاد شود. بنابراین بهتر است صبر داشته باشیم و در دریافت مدارک عجله نکنیم.

مدت زمان معادل سازی مدارک

مدارک لازم برای معادل سازی مدارک مقطع دبیرستان

برای معادل سازی مدارک تحصیلی مقطع دبیرستان باید به این نکته توجه کنید که سیستم آموزشی کشور ترکیه تا مقطع دیپلم، معادل 12 سال می باشد. بنابراین اگر شما عزیزان مدرک دیپلم نظام قدیم را دارید، باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را همراه با ریزنمرات به سازمان آموزش و پرورش ترکیه تحویل بدهید. اما اگر شما دارای مدرک دیپلم نظام جدید باشید، تنها کافیست مدرک دیپلم خود را در کنار ریزنمرات پایه دوازدهم به مراجع ذیربط ارائه دهید.

اما چند مدرک دیگر را نیز باید برای معادل سازی ارائه دهید که به شرح زیر است:

مدارک لازم برای معادل سازی مدارک مقطع لیسانس و بالاتر

برای معادل سازی مقاطع لیسانس و بالاتر، نوع مدارک ارائه شده کمی متفاوت است و باید به این نکته توجه کنیم. اما باید گفت که مدرک اصلی برای معادل سازی مقاطع لیسانس و بالاتر، ارائه مدرک دیپلم می باشد که باید آن را به سازمان آموزش عالی ترکیه تحویل بدهید. همانطورکه قبل تر هم گفتیم، مدارک دانشگاهی برای دنکلیک باید به سازمان آموزش عالی ترکیه ارائه شوند و در آنجا مورد بررسی قرار گیرند. پروسه دنکلیک دانشگاهی کمی متفاوت تر است.

مدارکی که باید برای دنکلیک دانشگاهی آماده کنید:

  • اصل و کپی گذرنامه
  • فرم پر شده دنکلیک
  • یک قطعه عکس
  • گواهی ترجمه شده دبیرستان با تائید دفتر اسناد رسمی
  • برگه تایید یا همان رضایت‌ نامه امضاء شده توسط شخص
  • واریز مبلغ 150 لیر به حساب آموزش عالی ترکیه

نحوه معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

معادل سازی مدارک تحصیلی یا همان دنکلیک، نیازی ضروری برای ادامه تحصیل یا کار در کشور ترکیه می باشد. هر کسی که بخواهد در دانشگاه های ترکیه درس بخواند یا در این کشور کار کند، فارغ از اینکه مدرک خود را از کجا و از چه دانشگاهی گرفته است، باید این مدارک را در سازمان های تعیین شده توسط دولت ترکیه معادل سازی بکند. این امر، با توجه به اینکه عمل بسیار مهمی است، مراحل خاص خود را دارد که فرد متقاضی باید آنها را طی کند.
مراحل معادل سازی مدارک به صورت الکترونیکی انجام می شود. ابتدا باید فرمی را پر کرده و اطلاعاتی مانند شماره ملی، نام و نام خانوادگی، مدرک دانشگاهی پس از ترجمه، مکان و تاریخ صدور مدرک دانشگاهی و مقالات دانشجویی و … را در آن ثبت کنید. سپس مدارک خود را ثبت کرده و درخواست خود را ثبت نمائید تا این درخواست به سازمان عالی ترکیه ارسال شود. در مراحل بعدی این سازمان وقتی را برای شما تعیین می کند تا در موعد مقرر، مدارکی را که در بالا اشاره شد، به صورت حضوری ارائه دهید. بعد از تایید نهایی مدارک شما ، آزمون هایی برای هر رشته تعیین شده است که باید در آنها شرکت کرده و نمره قبولی را اخذ نمایند. لیست برخی از این آزمون ها به شرح زیر است:

  • افراد فارغ ‌التحصیل در رشته‌ های پزشکی باید در آزمون STS (TUS) شرکت کرده و حداقل 40 نمره قبولی را از 100 نمره کل بگیرند.
  • فارغ‌ التحصیلان رشته‌ دندانپزشکی در آزمون STS (با همان محتوای آزمون DUS) باید نمره قبولی 40 را از 100 کسب نمایند.
  • افراد فارغ ‌التحصیل در رشته داروسازی باید در مصاحبه شفاهی که توسط دانشگاه آنادولی برگزار می شود قبول شوند.
  • آزمون رشته ‌های مهندسی STS-2 می‌باشد که حداقل نمره قبولی در آن 40 می باشد.
  • آزمونی که برای معلمان در نظر گرفته‌ شده است KPSS نام دارد که حداقل نمره قبولی50 است.
  • فارغ‌ التحصیلان رشته حقوق یا باید در آزمون STS شرکت نمایند و یا برخی از دروس را در دانشگاه های ترکیه بگذرانند تا مدارک آنها برای دنکلیک تائید شود.

 

مشکلاتی که با عدم معادل سازی مدارک برایتان پیش خواهد آمد!

همانطورکه پیش تر هم اشاره شد، معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه، امری ضروری و مهم است و بدون انجام آن مشکلات زیادی گریبان گیر شما خواهد بود. شما برای اینکه بتوانید تحصیل و درس و دانشگاه خود را در کشور ترکیه ادامه دهید یا به دنبال کار در این کشور هستید، باید دنکلیک یا معادل سازی مدارک تحصیلی خود را از مرجع تعیین شده پیگیری کنید تا در ادامه به مشکل نخورید. از جمله مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم معادل سازی مدارک برای ما رخ می دهد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نیافتن شغل در ادارات و شرکت ‌های خصوصی و دولتی کشور ترکیه
  • عدم اخذ پذیرش و دریافت مدارک اشتغال به تحصیل از دانشگاه
  • ناممکن بودن ثبت نام فارغ ‌التحصیلان رشته مهندسی در اتاق مهندسین ترکیه برای امضاء و آغاز پروژه ها
  • عدم اجازه برای اجاره و تاسیس مطب برای فارغ‌ التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی

باید این نکته را در نظر بگیریم که برای تحصیل و کار در کشور ترکیه، هیچ محدودیتی برای هیچکس وجود ندارد و هر کسی می تواند از مزایای آن بهره مند شود؛ تنها در صورتی که به قوانین مهاجرتی این کشور احترام بگذارد. دنکلیک، یکی از مهم ترین بخش های پروسه مهاجرت به ترکیه می باشد؛ لذا انجام به موقع آن، نشان از احترام به قوانین کشور ترکیه است.

سوالات متداول

آیا به رسمیت شناختن دانشگاه و معادل سازی یک مفهوم است؟

خیر؛ سازمان آموزش عالی ترکیه به رسمیت شناختن یک دانشگاه را به‌ منزله معادل سازی مستقیم مدرک قبول ندارد و معادل سازی مدارک افراد با توجه به مدارک و گروه‌ هایی که در آن آزمون داده‌اند، انجام می گردد.

آیا امکان معادل سازی در خارج از ترکیه از طریق کنسولگری وجود دارد؟

خیر به هیچ عنوان؛ کلیه امور مربوط به معادل سازی مدارک تحصیلی در داخل ترکیه انجام می شود.

آیا داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی برای معادل سازی لازم است؟

داشتن مدرک زبان ترکی استانبولی برای معادل سازی نیاز نیست اما چون این عمل، پروسه کاری زمان‌بری می‌باشد افراد می‌توانند نسبت به گرفتن مدرک تومر نیز اقدام کنند؛ زیرا کار آنها را در اشتغال و تحصیل آسان تر می‌کند.

معادلسازی مدارک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *